MATURITA ZO PSYCHOLÓGIE
Psychologická terminológia a témy zo psychológie sú momentálne zaradené v troch okruhoch maturitných skúšok:
a) maturita z občianskej náuky v rámci skupiny povinných všeobecno-vzdelávacích predmetov
b) maturita zo psychológie v rámci skupiny voliteľných všeobecno-vzdelávacích predmetov
c) maturita z teoretickej zložky odbornej prípravy vo vybraných študijných odboroch (najmä v skupine odborov 76 Učiteľstvo)
Cieľové požiadavky k maturitnej skúške na gymnáziách:
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z občianskej náuky - platné od 1. 9. 2013
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov z občianskej náuky - platné od 1. 9. 2018
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov zo psychológie - platné od 1. 9. 2013
Cieľové požiadavky na vedomosti a zručnosti maturantov zo psychológie - platné od 1. 9. 2018
Maturita zo psychológie - seminár (25. 1. 2017)
V stredu 25. januára sme (vďaka chrípkovej sezóne v pomerne komornej atmosfére) diskutovali s učiteľmi a učiteľkami o tom, ako vlastne vyzerajú maturity zo psychológie na Slovensku.
Zdá sa, že najväčším úskalím je chýbajúca aktuálna učebnica psychológie pre stredné školy, z ktorej by sa mohli študenti a študentky okrem iného aj pripravovať samostatne na maturitné skúšky. V súčasnosti sú prevažne odkázaní na materiály, ktoré spracúvajú učitelia a učiteľky. Tým zase chýba možnosť porovnať svoj prístup k výučbe psychológie a príprave na maturitu s inými kolegami a kolegyňami. Ak máte skúsenosti alebo poznámky ku kvalite učebníc psychológie, podeľte sa s nami v rámci uzavretého fóra v Členskej zóne stránky SAUP alebo v rámci facebookovej skupiny SAUP.SK - učitelia a učiteľky psychológie.
Na seminári sme hovorili aj o maturitných zadaniach, tu si môžete pozrieť príklady zadaní. Kompletné tézy a zadania pre všetky tri okruhy a úrovne maturitnej skúšky si môžete stiahnuť v Členskej zóne.
Charakteristika úloh maturitných zadaní (podľa platnej vyhlášky o ukončovaní štúdia na stredných školách z r. 2008)
Úloha č. 1 – Úloha je zameraná na vedomosti a porozumenie.
V úlohe je presne určený pojem, fakt, definícia, jav alebo proces, o ktorom má žiak preukázať svoje vedomosti, a je určená učebná pomôcka i spôsob práce s ňou, napr. schéma, mapa a opis, ilustrácia (prevláda forma monológu).
Úloha č. 2 – Úloha je zameraná na aplikáciu a analýzu. V úlohe sa presne definuje, čo sa od žiaka očakáva, napr. klasifikovať javy, udalosti, porovnať dva alebo viac javov alebo procesov, určiť príčiny alebo dôsledky jedného alebo viacerých javov či procesov a pod. K úlohe je určená aj učebná pomôcka (schéma, piktogram, mapa, literárny prameň, graf, karikatúra a pod.) a opis, čo má žiak urobiť (prevláda forma dialógu s členmi predmetovej maturitnej komisie).
Zastúpenie jednotlivých tematických okruhov v úlohách maturitných zadaní je takéto:
všeobecná psychológia,
psychológia osobnosti,
sociálna psychológia.
Hodnotenie
a) Každá úloha maturitného zadania sa hodnotí stupňom prospechu 1 až 5.
b) Hodnotením maturitnej skúšky zo psychológie bude stupeň prospechu, ktorý vznikne ako vážený priemer stupňov prospechu z odpovedí na jednotlivé úlohy maturitného zadania.
c) Váha hodnotenia jednotlivých úloh je 2 : 3.
Ukážky maturitných zadaní (spracované podľa platných cieľových požiadaviek na vedomosti a zručnosti maturantov zo psychológie z r. 2013)
A) zapamätanie a porozumenie
Všeobecná psychológia a dejiny psychológie
Zaraďte psychológiu do systému vied, zdôvodnite miesto psychológie v systéme vied a popíšte rozdelenie psychologických disciplín.
Popíšte základné metódy psychologického výskumu, vysvetlite rozdiel medzi kvalitatívnymi a kvantitatívnymi metódami.
Psychológia osobnosti
Popíšte jednotlivé vývinové štádiá osobnosti, vysvetlite pojmy vývinové úlohy a vývinové krízy, vysvetlite rozdiel medzi učením a zrením.
Vysvetlite, čo je to typológia osobnosti. Vyberte si tri rôzne typológie osobnosti a vysvetlite, z akého princípu vychádzajú.
Sociálna psychológia
Definujte sociálnu skupinu, vymenujte druhy sociálnych skupín a popíšte fázy formovania sociálnej skupiny.
Definujte pojem postoj. Popíšte zložky a vlastnosti postoja. Vysvetlite pojmy predsudok a presvedčenie.
B) aplikácia a analýza
Všeobecná psychológia a dejiny psychológie
Aký je rozdiel medzi psychologickým smerom a psychologickou disciplínou? Vyberte aspoň tri príklady na obe kategórie.
Aký je rozdiel medzi vnemom a predstavou? Vyberte vhodné príklady, ktoré rozdiely demonštrujú.
Psychológia osobnosti
Porovnajte periodizáciu vývinu podľa S. Freuda a E. Eriksona. Aké sú ich spoločné a odlišné znaky?
Čo je norma v psychológii? Porovnajte rôzne typy noriem v psychológii a uveďte ku každej príklady.
Sociálna psychológia
Porovnajte rozdiel medzi kongruentnou a nekongruentnou zmenou postoja. Uveďte príklady okolností, ktoré môžu viesť k zmene postoja.
Vyberte vhodné príklady, ktoré demonštrujú interkultúrne rozdiely v oblasti komunikácie, sociálnych noriem a správania v skupine.
C) hodnotenie a tvorivosť
Všeobecná psychológia a dejiny psychológie
Zhodnoťte prínos psychoanalýzy pre psychológiu. Vyvoďte aspoň 2 prínosy a 2 slabé stránky tohto prístupu.
Ako možno využiť poznatky o pamäti v oblasti učenia? Navrhnite odporúčania pre zvýšenie efektívnosti učenia.
Psychológia osobnosti
Vývin v období dospievania môžu narušiť rôzne sociálne riziká a ohrozenia. Vymenujte niektoré z nich a navrhnite, ako im predchádzať.
V čom vidíte výhody a nevýhody používania typológií v psychológii? Uveďte aspoň dva argumenty v prospech a dva argumenty v neprospech typológií.
Sociálna psychológia
Zhodnoťte experiment A. Banduru známy pod názvom Bobo Doll Experiment. Vyvoďte z experimentu závery pre výchovu a vzdelávanie.
Zhodnoťte výrok: „Nemožno nekomunikovať.“ (Watzlawick) Vyvoďte z výroku závery.